Deze informatie wordt u aangeboden door het V.P.I. vzw.
Onze websites: www.verkeersland.be · www.verkeervpi.be

U koos deze pagina:  www.verkeervpi.be/vpi/informatief/prikbord/prikbord.php

Startpagina >

PRIK!BORD

VERKEERSVEILIGHEID kan je niet kopen,
je moet er wat voor DOEN. Niet morgen, maar nu!

Octopus verkeersland: Methode voor verkeerseducatie in navolging van onze Verkeerstraining+

Octopusplan, totaalconcept met een leerlijn verkeerseducatie - voor eerste tot zesde leerjaar.

Klik hier voor de jaarplanning van Octopus verkeersland

Breng me naar Octopusplan.be

Zeppekit

Een trolley boordevol materialen om te werken rond verkeer en verkeersongevallen

Een verkeersongeval kan voor kinderen een erg ingrijpende gebeurtenis zijn. Hun gevoel van veiligheid wordt plots stukgeslagen. Kinderen moeten dit gebeuren een plaats zien te geven in hun leven. Daarbij hebben ze soms hulp nodig van een volwassen steunfiguur. De school kan hierin een belangrijke rol spelen. Want als een kind slachtoffer werd van een verkeersongeval, waait die ervaring onvermijdelijk ook de klas binnen. Maar ook tijdens de les verkeerseducatie kan het zinvol zijn om vanuit belevingen en gevoelens in het verkeer te vertrekken. Voor de school en de leerkrachten is dit niet altijd evident. De Zeppekit en Zeppekit.be kunnen hen ondersteunen.

Meer lezen over de Zeppekit.

Breng me naar Zeppekit.be.

DE HEEN-EN-WEER-WEEK (vroeger Week van de zachte weggebruiker)

Zowel de 'Week van de Zachte Weggebruiker' (in mei) als de 'Week van de Vervoering' (in september) hebben 11 jaar lang aandacht gevraagd voor duurzame mobiliteit.

Van 5 tot 11 mei 2008 is de Heen-en-weer-week terug. Net als in 2007 staat de campagne volledig in het teken van duurzaam woon-werkverkeer. Bekende succesformules en nieuwe initiatieven maken de weg naar je werk een stuk aangenamer. Wat hebben we zoal in petto?

Ook de Aardig-op-weg-week (vroeger Week van de vervoering) staat opnieuw in de steigers, een week vol autoluwe initiatieven van 16 tot en met 22 september 2008. Doe mee!

Meer info vind je op www.heen-en-weer.be/

FIETS-O-METER primeur?

12 mei 2006 Gooreind (Wuustwezel) krijgt een FIETS-O-METER. De werkgroep veilig verkeer Mater Dei lanceerde de idee voor iets "blijvends" waar kinderen hun fietsvaardigheid kunnen oefenen. Op de reeds bestaande "speelpleintjes" worden behendigheidsproeven aangelegd (slalom rijden,schuine helling,...) en de reeds bestaande educatieve fietsroutes worden aangepast. De burgemeester is enthousiast over het voorstel en de gemeente betaalt het kostenplaatje. Op 12 mei wordt deze fiets-o-meter officieel ingefietst. Vanaf dan kan er naar hartelust geoefend worden, met de school of individueel of zelfs onder toeziend oog van ma, pa, oma, opa. Gehoopt wordt vanaf volgend schooljaar ieder kind een verkeersbrevet te kunnen geven.

0,2 promille voor jonge bestuurders

Nederland voert vanaf 1 januari 2006 de 0,2 promillelimiet in voor:

  • alle brom- en snorfietsers tot 24 jaar
  • al wie zijn rijbewijs behaalde sinds 30.03.2002 of het nog moet halen, voor een periode tot 5 jaar na het behalen van het rijbewijs.

Opvallen in het verkeer

In en rond de twee basisscholen in Gooreind Wuustwezel ijveren twee moeders al jaren voor meer verkeersveiligheid. Naderen de donkere dagen, dan is hun motto:
"DONKERE DAGEN, REFLECTOREN DRAGEN".
Hun aanpak?
In het eerste leerjaar krijgen kinderen reflecterend materiaal in ruil voor een tekening of kleurplaat over het verkeer. Op onverwachte momenten wordt er controle gedaan. Op de grafiek op de speelplaats wordt de 'zichtbaarheid' bijgehouden per klas. Na de donkere periode wordt de klas, die het meest reflecterend is, uitgeroepen tot ZICHTBAARSTE KLAS. Die krijgt dan de wisselbeker 'veilig verkeer' en er worden pannenkoeken voor gebakken ofzo.

Weet jij een adres waar voor (bijna) niets reflecterend materiaal kan bekomen worden, laat het ons weten. We sturen deze boodschap meteen door naar deze ondernemende mama's.

Tegenrichting fietsen

Vanaf 1 juli 2004 zal het in principe in alle gemeenten toegelaten zijn om te fietsen in tegenrichting in eenrichtingsstraten. Het moet wel met een onderbord worden aangeduid.

Fietshelm

Lagere schoolkinderen die betrokken bij een fietsongeval lopen in bijna 1 geval op de 2 hoofdletsels op. Vandaar het belang van de fietshelm voor kinderen! V.P.I.

Europese Unie

De Europese Unie wil tegen het jaar 2010 hoogstens 20.000 verkeersdoden, dat is de helft van het aantal in 2001. De voertuigen moeten veiliger worden, de verkeersinfrastructuur moet beter worden, de mensen moeten worden aangespoord tot een meer verantwoord verkeersgedrag.
Als alle landen van de EU het niveau van het Verenigd Koninkrijk zouden halen, zou het aantal verkeersslachtoffers met 40 % dalen!

Marc T.

Mij is het vandaag in elk geval opgevallen dat een automobilist achter mij in de file niet meer toetert omdat ik NIET aansluit tot OP HET ZEBRAPAD. De ZACHTE (nee, niet de zwakke) WEGGEBRUIKERS kunnen hun oversteekruimte probleemloos gebruiken. Het zou fijn zijn als we de nieuwe straatcode - die het voor de zachte weggebruikers aangenamer moet maken in het verkeer - niet meteen weer vergeten als de heisa rond de hoge boetes voorbij is.

Annemie V.

Het licht van columbus in Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken

De lokale politie van Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken heeft 100 fietsverlichtingssets op batterij gekocht. Wie wordt betrapt op defecte fietsverlichting, krijgt zo'n setje in bruikleen, om veilig naar huis of de fietsenmaker te fietsen. Defect hersteld? Setje terug naar de politie, die de fietsverlichting nogmaals controleert!

Zorgzaam zijn, ook/zéker in het verkeer...

De meeste ouders zorgen goed voor hun kinderen, kleden ze goed, voeden ze goed, manen ze aan om voorzichtig te zijn, en behoeden ze van pijn door vallen/kwetsen/verkeer enz... want dat is toch zo erg. Tot ze "even" naar de bakker of "even" naar school of "even" naar de winkel rijden met zoon- of dochterlief op de achterbank. Gordel aan? Ach, 't is maar voor "even". Ooit uw kind al eens door een vooruit zien gaan tegen 50 km/u? Dat doet pijn... "even" maar... dan is het voorbij.

Geert

Deze GOEDE VOORNEMENS verdienen navolging:

Ik vertrek NOOIT meer met de auto zonder de ruiten schoon te maken.

... ...Ik ben namelijk danig geschrokken van die meneer die met een indianengebaar ter hoogte van zijn wenkbrauwen achter zijn bedampte voorruit gebukt zat en tegen de laagstaande zon opkeek door het onderste dampvrije streepje van zijn voorruit. Wee de zachte weggebruiker die zijn wegen dwarst?!!

VPI